Sloopvergunning of melding
Wat is het?
U hebt meestal geen vergunning nodig om te slopen. Vaak moet u de sloop wel melden bij de gemeente.
U doet een sloopmelding in de volgende gevallen:
- bij de sloop komt 10 m3 of meer afval vrij
- bij de sloop verwijdert u asbest
Sloopmelding én omgevingsvergunning
In de volgende gevallen hebt u ook een omgevingsvergunning nodig:
- sloopwerkzaamheden aan een erkend monument
- sloopwerkzaamheden aan een gebouw in een beschermd stads- of dorpsgezicht
- slopen in strijd met het bestemmingsplan
Hoe werkt het?
Wanneer moet ik een sloopmelding doen?
Wilt u een gebouw of pand slopen? Of een deel daarvan? Dan bent u verplicht een sloopmelding te doen als:
- bij de sloop meer dan 10 m3 afval vrijkomt;
- u bij de sloop asbest verwijdert.
Wanneer moet ik een omgevingsvergunning aanvragen?
Soms heeft u in plaats van de sloopmelding een omgevingsvergunning nodig:
- bij sloopwerkzaamheden aan een erkend monument;
- bij sloopwerkzaamheden aan een gebouw in een beschermd stads- of dorpsgezicht;
- als de sloop in strijd is met het bestemmingsplan.
Wanneer hoef ik niets te melden?
- als bij de sloop minder dan 10 m3 afval vrijkomt; én
- als u bij de sloop geen asbest verwijdert; en
- als de sloopwerkzaamheden geen erkend monument betreffen;
- als de sloopwerkzaamheden niet verricht worden aan een gebouw in een beschermd stads- of dorpsgezicht;
- als het slopen niet in strijd is met het bestemmingsplan.
Wat moet ik doen?
Sloopmelding doen
U doet de sloopmelding via het omgevingsloket(externe link)Als Als particulier gebruikt u hiervoor uw DigiD(externe link).
Bedrijven doen de melding met eHerkenning(externe link).
Als u ook een omgevingsvergunning nodig hebt, dan kunt u via Omgevingsloket online ook een aanvraag hiervoor indienen. Dit doet u tegelijk met de sloopmelding.
Doe de melding minimaal 4 weken voordat u wilt beginnen. In de volgende gevallen doet u de melding uiterlijk 5 werkdagen van tevoren:
- U verwijdert als bewoner hechtgebonden asbest tot een maximum van 35 m2 per perceel.
- Uw bedrijf voert reparatie- of mutatieonderhoudswerkzaamheden uit aan een deel van het gebouw met asbest. Dit geldt alleen als in die 4 weken het gebouw onnodig leeg staat of het gebruik ervan in de weg staat.
- De verhuurder voert onderhoudswerkzaamheden uit.
Na de sloopmelding
- De gemeente stuurt u een ontvangstbevestiging van de sloopmelding.
- Als uw melding niet compleet is, krijgt u hiervan bericht en moet u een nieuwe melding doen.
- Als uw melding wél compleet is, kan de gemeente voorwaarden stellen aan de sloopwerkzaamheden. Aan deze voorwaarden moet u zich houden.
Start en einde werkzaamheden melden
- Voordat u met de sloopwerkzaamheden begint, meldt u dit bij de gemeente. Doe dit minimaal 2 werkdagen van tevoren.
- Als u klaar bent met de werkzaamheden, meldt u dit ook bij de gemeente. Doe dit uiterlijk op de eerste werkdag nadat u klaar bent met de werkzaamheden.
Wat kost het?
Het melden van sloop is gratis. Een omgevingsvergunning kent geen vast bedrag. De hoogte van het bedrag hangt af van allerlei factoren: asbest, sloopveiligheidsplan, monument of bestemmingsplan. Raadpleeg hiervoor de legesverordening.
Wat moet ik meenemen?
Gegevens bij de sloopmelding
- naam en adres eigenaar van het te slopen bouwwerk
- naam en adres uitvoerder van de werkzaamheden
- adres, kadastraal nummer en soort bouwwerk
- de data en tijdstippen waarop u gaat slopen
- hoe u gaat slopen
- gegevens over de afvalstoffen en hoe u deze gaat afvoeren
Rapporten meesturen bij de sloopmelding
Bij de sloopmelding moet u soms ook één of meerdere rapporten meesturen. Bijvoorbeeld:
- (als u verwacht dat er asbest vrijkomt) een asbestinventarisatierapport van een gecertificeerd asbestinventarisatiebedrijf
- een sloopveiligheidsplan: voor de veiligheid op de slooplocatie
- een rapport van een akoestisch onderzoek: om geluidhinder te beperken
- een rapport van een trillingenonderzoek: om hinder door trillingen te beperken
Let op: Een asbestinventarisatierapport moet u altijd meesturen als het gaat om een gebouw dat gebouwd is vóór 1994.