Mantelzorg parkeervergunning

Als je onbetaalde zorg ontvangt van bijvoorbeeld familie, vrienden, kennissen of bekenden, dan kun je een parkeervergunning voor mantelzorgers aanvragen. Met deze vergunning mag degene die voor jou zorgt (je mantelzorger) gratis en zo dicht mogelijk bij jouw woning parkeren.

De mantelzorg parkeervergunning is vanaf 1 maart 2025 digitaal. Dat wil zeggen dat de papieren parkeervergunning gaat verdwijnen. Op een digitale mantelzorg parkeervergunning kun je maximaal 5 kentekens registeren. Daarvan kan maar 1 kenteken tegelijk actief zijn. Het actieve kenteken moet door jezelf, of door de mantelzorger, doorgegeven worden via de webapp ParQ.

Mantelzorg parkeervergunning aanvragen of wijzigen

Je kunt online via ParQ een mantelzorg parkeervergunning aanvragen, verlengen, wijzigen, beëindigen en bekijken.  Het parkeervergunningensysteem ParQ herkent automatisch het gebied waar je woont en laat zien welke parkeervergunningen je aan kunt vragen. De aangevraagde mantelzorg parkeervergunning gaat pas in na de controle of voldaan wordt aan de voorwaarden. Als na controle blijkt dat er geen recht is op een mantelzorgvergunning dan wordt deze afgewezen. 

Voor de aanvraag log je in met DigiD, je kiest de mantelzorg parkeervergunning en volgt de stappen. Na het doorlopen van de stappen, ontvang je een bevestiging per e-mail. De parkeervergunning werkt met kentekenherkenning: door het scannen van het kenteken is te zien of parkeervergunning geldig en/of actief is.

ParQ - Aanvragen, verlengen, wijzigen, beëindigen en raadplegen

Het juiste kenteken activeren

Je kunt maximaal vijf kentekens op één parkeervergunning registreren. Daarvan kan er maar één tegelijk actief zijn (op straat in gebruik). Zorg er daarom voor dat altijd het juiste actieve kenteken geregistreerd is. Zo voorkom je een parkeerboete voor de mantelzorger. Je kan een kenteken activeren via de webapp van ParQ. 

Hoe werkt de webapp ParQ?

Voor het gebruik van de webapp van ParQ moet je jezelf eerst aanmelden. Dat werkt als volgt:

  • Log in met DigiD op de website van ParQ
  • Je gaat naar de optie ‘Meldnummer en pincode’
  • Er wordt automatisch een meldnummer gekoppeld aan de parkeervergunning
  • Je stelt zelf een pincode in dat gekoppeld is aan dit meldnummer.

Kenteken activeren

Veelgestelde vragen

1. Hoe verleng ik mijn mantelzorg parkeervergunning?

De mantelzorg parkeervergunning wordt niet automatisch verlengd. Je ontvangt bericht als je parkeervergunning bijna verloopt. Je kunt dan zelf de mantelzorg parkeervergunning verlengen. Je hoeft dan geen aanvullende documenten toe te voegen. Wel zullen wij de aanvraag voor de verlenging opnieuw beoordelen.

2. Hoe beëindig ik mijn mantelzorg parkeervergunning?

Als je geen mantelzorg meer nodig hebt, kun je deze zelf opzeggen in ParQ. Je mantelzorger kan dit ook doen.

3. Wanneer mag ik een mantelzorg parkeervergunning aanvragen?

Als je onbetaalde zorg ontvangt van bijvoorbeeld familie, vrienden, kennissen of bekenden, dan kun je een mantelzorg parkeervergunning aanvragen. Met deze vergunning mag degene die voor jou zorgt (je mantelzorger) gratis en zo dicht mogelijk bij jouw woning parkeren. 

In het kort betekent dit:

  • Je ontvangt onbetaalde zorg van een niet-professionele partij. Het gaat dan bijvoorbeeld om zorg van familie, vrienden, kennissen of bekenden
  • Je woont zelfstandig, dat wil zeggen: niet in een zorgstelling. Ook wonen in een aanleunwoning zien wij als zelfstandig wonen
  • Inschrijving:
  1. Je staat ingeschreven als inwoner van de gemeente Valkenswaard op een adres in het vergunninghoudersgebied of betaald parkeergebied; of 
  2. Je woont in het vergunninghoudersgebied of betaald parkeergebied in een zorginstelling en staat ingeschreven als briefadreshouder elders (hiervoor moeten bewijsstukken overlegd worden).
  • Jouw woning staat verder dan 100 meter van gratis parkeerplaatsen 
  • Je hebt niet meer dan twee parkeerplaatsen op eigen terrein. De mantelzorger kan op een eigen parkeerplaats parkeren.
  • Je moet aantonen dat je mantelzorger(s) minimaal 8 uur per week voor tenminste 3 aaneengesloten maanden, meer dan de gebruikelijke zorgt verleent. De mantelzorger ontvangt geen betaling voor de geboden zorg. 

Wil je meer weten over de voorwaarden? Die vind je in het Uitvoeringsbesluit Parkeervergunningen 2025

4. Wat heb ik nodig voor de aanvraag?

Voor het aanvragen van een mantelzorg parkeervergunning heb je het volgende nodig: 

  • Je DigiD-inloggegevens
  • Kenteken(s) van de auto(’s) van de mantelzorger(s)
  • Als je de aanvraag indient voor de persoon die zorg nodig heeft, moet je een machtiging toevoegen en een kopie van het legitimatiebewijs van die persoon.

Na de aanvraag wordt beoordeeld of je in aanmerking komt voor een mantelzorgparkeervergunning. De parkeervergunning gaat pas in na de controle. Als na controle blijkt dat er geen recht is op een mantelzorgvergunning dan wordt deze afgewezen.

5. Het lukt me niet om digitaal een mantelzorgvergunning te regelen. Wat kan ik doen?

Je kunt alles rondom de mantelzorg parkeervergunning persoonlijk regelen aan de receptie in de hal van het gemeentehuis. Als je geen mogelijkheid hebt om digitaal een kenteken te activeren, dan kun je maar 1 kenteken doorgeven in plaats van 5 kentekens.

 Wat neem ik mee als ik langskom?

  • Een geldig legitimatiebewijs (paspoort, identiteitskaart, rijbewijs of verblijfsdocument)
  • Het kenteken van het voertuig van de mantelzorger
  • Vraag je de mantelzorg parkeervergunning aan voor iemand anders? Dan moet deze persoon je daarvoor machtigen. Neem daarom een schriftelijke, ondertekende machtiging én een kopie van het legitimatiebewijs van die persoon mee.

6. Wat zijn de kosten van een mantelzorgvergunning?

De mantelzorg vergunning is gratis.

7. Meer informatie en vragen

Voor meer informatie over de mantelzorg parkeervergunning kun je contact opnemen met het klantcontactcentrum van de gemeente Valkenswaard. Het telefoonnummer is 040 -208 34 44 of je kunt een mail sturen naar gemeente@valkenswaard.nl