Komt u uit het buitenland en wilt u (opnieuw) in Nederland gaan wonen? Dan doet u binnen vijf dagen na aankomst persoonlijk aangifte bij de gemeente. Hiervoor maakt u een afspraak. Let op: betreft het meer dan 3 personen? Neem dan telefonisch contact op via 040 208 34 44

Are you moving to the Netherlands from abroad? In that case, you must make a personal declaration to the municipality within five days of your arrival. You have to make an appointment for this. Please note: does it concern more than 3 people? Please contact us by phone on 040 208 34 44. 

If you are going to live with someone that is already registered on the address, then this person must give permission for your registration. Please use this form for the permission.

Als u korter dan 4 maanden in Nederland woont, hoeft u zich niet in te schrijven bij de gemeente. U laat zich dan inschrijven als niet-ingezetene in de BRP(externe link). Dit heet ook wel de Registratie niet-ingezetenen (RNI). Eindhoven is hiervoor de dichtstbijzijnde gemeente.

If you live in the Netherlands for less than 4 months, you do not need to register in Valkenswaard. In that case, you register as a non-resident in the BRP. This is also known as the Registration of Non-Residents (RNI). The nearest municipality for this is Eindhoven.

Checklist(externe link) in Nederland gaan wonen of werken/Checklist(externe link) moving to the Netherlands

Afspraak maken

Wat moet ik doen?

De gemeente stelt de identiteit vast van iedereen die aangifte doet om opnieuw in Nederland te gaan wonen. Daarom moet u persoonlijk met uw identiteitsbewijs bij ons langskomen. Ook minderjarige kinderen zijn persoonlijk bij de aangifte aanwezig.

Als u korter dan 4 maanden in Nederland woont, hoeft u zich niet in te schrijven bij de gemeente. U laat zich dan inschrijven als niet-ingezetene in de BRP(externe link). U doet dit met uw adres in het buitenland. Dit heet ook wel de Registratie niet-ingezetenen (RNI).

Wat heb ik nodig?

  • Neem alle in het bezit zijnde geldige legitimatiebewijzen mee (zoals paspoort, identiteitsbewijs, rijbewijs, verblijfsvergunning).
  • Komt u uit België, Aruba, Bonaire, Curaçao, Saba, Sint Eustatius of Sint Maarten? Dan hebt u een bewijs van uitschrijving nodig.
  • Eventueel: overige originele gelegaliseerde en vertaalde buitenlandse documenten van uzelf en van uw kinderen, zoals geboorte-, huwelijks- of echtscheidingsakten.
  • Heeft u een huur- of eigen woning dan dient u een huur- of koopcontract te overleggen.
  • Gaat u bij iemand anders inwonen? Dan heeft u hiervoor toestemming nodig van de hoofdbewoner van de woning. Laat de hoofdbewoner het formulier “toestemmingsverklaring hoofbewoner” invullen en ondertekenen.

Let op: bij het inleveren van deze verklaring moet een geldig legitimatiebewijs van de hoofdbewoner bijgesloten/getoond worden.

Wat kost het?

Het doorgeven van een hervestiging vanuit het buitenland kost niets.