Bezoekersregeling

Bewoners van een gebied met parkeervergunningen in de gemeente Valkenswaard kunnen een bezoekersregeling aanvragen voor hun gasten. Met deze regeling kunnen bezoekers met korting parkeren. Afhankelijk van het adres van de bewoner is de regeling geldig voor het centrum of voor het gebied buiten het centrum.

Bezoek digitaal aanmelden 

Het is belangrijk om elke bezoeker aan te melden. Het parkeervergunningensysteem herkent automatisch het gebied waar je woont. De regeling werkt met kentekenherkenning: door het scannen van het kenteken is te zien of er een geldige bezoekersregeling is afgesloten. 

Het gebruik van de webapp

Om bezoek digitaal aan te kunnen melden via de webapp koop je eerst een tegoed. Je kunt een tegoed kopen per 10 bezoekersregelingen, met een maximum van 150 regelingen per adres per jaar. Hiervoor log je in bij ParQ met DigiD en kies je voor de bezoekersregeling. Je geeft aan hoeveel bezoekersregelingen je wilt kopen en betaalt met IDeal. Als het tegoed op is kun je hier op dezelfde manier ook weer tegoed bijkopen. Het tegoed dat je hebt gekocht is meteen te zien in de webapp. Zorg ervoor dat je niet teveel tegoed koopt voor je bezoekersregeling. Eenmaal gekocht tegoed, kan niet worden terugbetaald. Ook niet als de voorwaarden wijzigen.

Meldnummer en pincode

Om je tegoed te kunnen gebruiken heb je een meldnummer en pincode nodig. Ga hiervoor naar ParQ. Bij ‘Mijn producten’ vind je jouw meldnummer en stel je zelf de pincode in.

ParQ

Hoe meld ik bezoek aan via de webapp?

  • Ga naar de webapp
  • Log in met jouw meldnummer en pincode.
  • Klik op ‘+ Nieuwe Parkeeractie’ om het voertuig van jouw bezoek aan te melden.
  • Voer het kenteken in. Controleer altijd goed of het kenteken klopt.
  • Je kunt een naam toevoegen en hiermee het kenteken opslaan onder ‘Favorieten’. Dit is niet verplicht, maar wel handig.
  • Je meldt de bezoeker aan voor één dag. Verwacht je dat de auto er de volgende ochtend nog staat? Maak dan de volgende dag een nieuwe parkeeractie aan.

Webapp

Bezoekerskaarten kopen

Lukt het je niet om online een bezoekersregeling af te sluiten? Dan kun je papieren bezoekerskaarten kopen bij de receptie in de hal van het gemeentehuis. Je hoeft hiervoor geen afspraak te maken. De bezoekerskaarten worden verkocht per vel met 10 stuks. Neem hiervoor een geldig legitimatiebewijs mee. Zorg ervoor dat je niet teveel dagkaarten koopt voor je bezoek. Eenmaal gekochte dagkaarten kunnen niet worden ingeleverd en terugbetaald. Ook niet als de voorwaarden wijzigen.

Veelgestelde vragen

1. Waar kan mijn bezoek parkeren?

Met een bezoekersregeling of bezoekerskaart mag bezoek parkeren op vergunninghoudersplaatsen en op betaalde parkeerplaatsen in het gebied waarvoor de regeling is afgesloten: binnen of buiten het centrumgebied.

Bekijk de kaart met vergunninghoudersgebieden

2. Wanneer mag ik een bezoekersregeling aanvragen?

Je mag een bezoekersregeling/kaart aanvragen als je aan bepaalde regels voldoet. In het kort betekent dit:

  • Inschrijving:
  1. De aanvrager staat ingeschreven als inwoner van de gemeente Valkenswaard op een adres in het gereguleerd gebied; of
  2. De aanvrager woont in het gereguleerd gebied in een zorginstelling en staat ingeschreven als briefadreshouder elders (hiervoor moeten bewijsstukken overlegd worden).

Wil je meer weten over de voorwaarden? Die vind je in het Uitvoeringsbesluit Parkeervergunningen 2025

3. Wat zijn de kosten?

Digitale bezoekersregeling:

  • Bezoekersregeling binnen het centrumgebied:
    • € 1,50 per regeling per dag
  • Bezoekersregeling buiten het centrumgebied:
    • € 0,50 per regeling per dag

Bezoekerskaarten (papier):

  • Bezoekerskaarten binnen het centrumgebied:
    • € 1,50 per bezoekerskaart per dag
    • Alleen te koop per vel van 10 stuks, dus per vel met 10 kaarten: € 15,00.
  • Bezoekerskaarten buiten het centrumgebied:
    • € 0,50 per bezoekerskaart per dag
    • Alleen te koop per vel van 10 stuks, dus per vel met 10 kaarten: € 5,00.

Per adres kun je maximaal 150 bezoekersregelingen/kaarten per jaar kopen.

4. Wat heb ik nodig om de bezoekersregeling af te sluiten?

Om online een bezoeker aan te melden heb je het volgende nodig:

  • Je DigiD-inloggegevens
  • Het kenteken van de auto van het bezoek
  • iDEAL voor de betaling.

Bezoekerskaartjes kun je kopen aan de receptie in de hal van het gemeentehuis. Je hoeft hiervoor geen afspraak te maken. Je neemt het volgende mee:

  • Een geldig legitimatiebewijs (paspoort, identiteitskaart, rijbewijs of verblijfsdocument)
  • Een pinpas voor de betaling
  • Wil je de bezoekerskaartjes kopen voor iemand anders? Dan moet deze persoon je daarvoor machtigen. Neem daarom een schriftelijke, ondertekende machtiging én een kopie van het legitimatiebewijs van die persoon mee.

5. Meer informatie of vragen

Voor meer informatie over de bezoekersregeling of de bezoekerskaarten kun je contact opnemen met het klantcontactcentrum van de gemeente Valkenswaard. Het telefoonnummer is 040 -208 34 44 of je kunt een mail sturen naar gemeente@valkenswaard.nl