Ambulante parkeervergunning

Professionele hulpverleners die zorg verlenen aan bewoners met een woonadres in Valkenswaard mogen een ambulante parkeervergunning aanvragen. Hiervoor moet je werkzaam zijn in de welzijns- en/of gezondheidszorg.

Vanaf 1 maart 2025 is de ambulante parkeervergunning alleen nog digitaal beschikbaar. Dat wil zeggen dat de papieren parkeervergunning verdwijnt. Op een digitale ambulante parkeervergunning kun je maximaal 5 kentekens registeren. Daarvan kan maar 1 kenteken tegelijk actief zijn. Je moet zelf het actieve kenteken doorgeven en dat kan onbeperkt. Je mag maximaal 5 keer per jaar de geregistreerde kentekens wijzigen.

Ambulante parkeervergunning aanvragen of wijzigen

Je kunt online via ParQ een ambulante parkeervergunning aanvragen, verlengen, wijzigen, beëindigen en bekijken. De aangevraagde parkeervergunning gaat pas in na de controle. Als na controle blijkt dat er geen recht is op een ambulante parkeervergunning dan wordt deze afgewezen. Een vergunning is één jaar geldig in het hele vergunninghoudersgebied.

Voor de aanvraag log je in met eHerkenning, je kiest de ambulante parkeervergunning en volgt de stappen. Je ontvangt een bevestiging per e-mail. De parkeervergunning werkt met kentekenherkenning: door het scannen van het kenteken is te zien of parkeervergunning geldig en/of actief is.

 ParQ - Aanvragen, verlengen, wijzigen, beëindigen en raadplegen

Het juiste kenteken activeren

Je kunt maximaal vijf kentekens op één parkeervergunning registreren via de webapp ParQ. Daarvan kan er maar één tegelijk actief zijn (op straat in gebruik). Zorg er daarom voor dat altijd het juiste actieve kenteken geregistreerd is. Zo voorkom je een parkeerboete. 

Als er op een ambulante vergunning slechts één kenteken geregistreerd staat, dan is dat kenteken altijd actief. Je hoeft dan de webapp ParQ niet te gebruiken. Bij meerdere geregistreerde kentekens op de vergunning, kun je het juiste kenteken actief maken via de webapp van ParQ.

Hoe werkt ParQ?

Voor het gebruik van de webapp van ParQ moet je jezelf eerst aanmelden. Dat werkt als volgt:

  • Log met eHerkenning in op de website van ParQ
  • Je gaat naar de optie ‘Meldnummer en pincode’
  • Er wordt automatisch een meldnummer gekoppeld aan de parkeervergunning.
  • Je stelt zelf een pincode in dat gekoppeld is aan dit meldnummer.

 Kenteken activeren 

Veelgestelde vragen

1. Hoe verleng ik mijn ambulante parkeervergunning?

Je ambulante parkeervergunning wordt niet automatisch verlengd. Wel ontvang je van ons bericht als de parkeervergunning bijna verloopt. Je regelt zelf de verlenging via ParQ. Je hoeft dan geen aanvullende documenten toe te voegen. Wel zullen wij de aanvraag voor de verlenging opnieuw beoordelen.

2. Hoe beëindig ik mijn ambulante parkeervergunning?

Als ambulante zorg eindigt, moet je zelf de ambulante vergunning beëindigen. Dit doe je via ParQ en kan op elk moment. Als je de parkeervergunning vóór de afloopdatum beëindigt, ontvang je de kosten over de resterende maanden van geldigheid terug. Dit bedrag wordt teruggestort op je bankrekeningnummer.

3. Waar kan ik met een parkeervergunning parkeren?

Met de ambulante parkeervergunning kun je parkeren op parkeerplaatsen aangeduid met de verkeersborden ‘parkeren vergunninghouders’ en op de betaalde parkeerplaatsen. De ambulante vergunning is geldig voor het hele vergunninghoudersgebied, dus zowel binnen als buiten het centrumgebied.

4. Wanneer mag ik een ambulante parkeervergunning aanvragen?

Professionele hulpverleners kunnen een ambulante parkeervergunning aanvragen als zij zorg verlenen aan bewoners die woonachtig zijn binnen het gebied waar parkeerregulering van toepassing is. In het kort betekent dit:

  • Professionele hulpverleners moeten werkzaam zijn in de welzijns- en/of gezondheidszorg.
  • Als professioneel hulpverlener worden aangemerkt:
  1. Een professionele (thuis)zorgorganisatie. Dit moet aangetoond worden met een uittreksel KVK. Ook moet aangetoond worden dat ambulante zorg wordt verleend.
  2. Een professionele zorgverlener/zzp’er in het bezit van een BIG-registratie zoals vermeld in de wet BIG, artikel 3 lid 1. Dit moet aangetoond worden met een geldige BIG verklaring.

Wil je meer weten over de voorwaarden? Die vind je in het Uitvoeringsbesluit vergunningen 2025

5. Wat heb ik nodig voor de aanvraag?

Voor het aanvragen van een ambulante parkeervergunning heb je het volgende nodig: 

  • eHerkenning
  • Voor een professionele thuiszorgorganisatie: een uittreksel uit de Kamer van Koophandel waarop staat dat er ambulante zorg wordt verleend
  • Voor een professionele zorgverlener/zzp’er in het bezit van een BIG-registratie zoals vermeld in de wet BIG, artikel 3 lid 1: een geldige BIG verklaring.

6. Wat zijn de kosten voor een ambulante parkeervergunning?

Ambulante parkeervergunning:

  • De ambulante parkeervergunning is geldig in het gehele vergunninghoudersgebied
  • De ambulante parkeervergunning is 1 jaar geldig.

Kosten:

  • Ambulante parkeervergunning      € 50,00 / 1 jaar.

7. Meer informatie en vragen

Voor meer informatie over de ambulante parkeervergunning kun je contact opnemen met het klantcontactcentrum van de gemeente Valkenswaard. Het telefoonnummer is 040 -208 34 44 of je kunt een mail sturen naar gemeente@valkenswaard.nl.