Valkenswaardse scholieren maken kennis met gemeentepolitiek

In oktober en november namen zo’n 200 kinderen uit groep 7 en 8 van vijf Valkenswaardse scholen op uitnodiging van de gemeente Valkenswaard deel aan Democracity. Met dit leerzame spel van ProDemos ontdekten de scholieren hoe de gemeente werkt.
Samen een stad bouwen
Tijdens Democracity dompelden de leerlingen zich in de raadzaal van het gemeentehuis twee uur lang onder in de gemeentepolitiek. Zij kregen de opdracht samen te bouwen aan een eigen stad. Maar er is niet genoeg geld beschikbaar om alle wensen te realiseren. Wil je veel groen in je stad of juist ruimte voor sportvelden? En wat te denken van een school of een ziekenhuis?
Om samen die keuzes te maken, richtten de leerlingen politieke partijen op. En na het schrijven van een kort partijprogramma gingen zij hierover met elkaar in debat. Natuurlijk mocht een stemming niet ontbreken en werd de stad afgebouwd op basis van de genomen besluiten.
In gesprek met
Terwijl de kinderen hun stad opbouwen sloten ook raadsleden, wethouders en de burgermeester aan. Vol interesse keken zij hoe de stad vorm kreeg. Daarnaast mochten kinderen vragen stellen over hoe het er echt in de gemeente Valkenswaard aan toe gaat.
Zij waren heel nieuwsgierig naar de vergaderingen, hoe raadswerk gecombineerd kan worden met bijvoorbeeld een baan, maar ook welke moeilijke gesprekken of beslissingen er genomen moeten worden in Valkenswaard. Bijzonder was dat in bijna elke klas wel één of meer kinderen waren die een raadslid persoonlijk kennen.
Leerlingen en leerkrachten enthousiast: een leerzame en spannende ervaring!
Via Democracity maken leerlingen op een laagdrempelige manier kennis met de gemeentepolitiek en leren zij hoe een democratie werkt. De leerlingen vonden het heel leuk om samen een stad te bouwen: “Het is mooi dat je zelf mag kiezen wat jij belangrijk vindt” Ook het praten in de microfoon is leuk en spannend. “En een keer echt aanwezig zijn in de raadszaal”. Moeilijker vinden de kinderen dat jouw plan niet altijd doorgaat. Gelukkig werd er ook volop onderhandeld!
Ook de begeleidende leerkrachten zijn heel positief: “Dit programma sluit goed aan bij de lessen burgerschap. Iedereen wordt uitgenodigd om actief deel te nemen en het is mooi om de kinderen in een andere rol te zien.”