Wat is het?

Het betreft initiatieven die leiden tot het verbeteren van het culturele aanbod in Valkenswaard.

Hoe werkt het?

Een eerste of gewijzigde aanvraag dient u in tussen 1 januari en 1 maart van het kalenderjaar voorafgaand aan het kalenderjaar waarop de subsidieaanvraag betrekking heeft.

Voorbeeld: een verzoek voor een structurele subsidie met ingang van 2023 moet u voor 1 maart 2022 indienen.

Een vervolgaanvraag dient u in tussen 1 januari en 1 mei van het kalenderjaar voorafgaand aan het kalenderjaar waarop de subsidieaanvraag betrekking heeft.

Voorbeeld: de vervolgaanvraag voor het subsidiejaar 2023 moet u voor 1 mei 2022 indienen.

Om het subsidieproces zowel voor u als voor ons te vereenvoudigen heeft de verlening van een meerjarensubsidie onze voorkeur. Wij stellen u in de gelegenheid om een subsidie voor een periode van 4 jaar aan te vragen. Uiteraard kunt u tussentijdse wijzigingen doorgeven.

De subsidieaanvraag wordt beoordeeld door de Subsidie Adviescommissie kamer evenementen, sport en cultuur.

Wat moet ik doen?

U kunt de subsidie online aanvragen via onderstaande knop. Dit heeft u nodig voor uw aanvraag:

  • een beschrijving van de activiteiten waarvoor u een subsidie aanvraagt, met de doelen en de resultaten die u nastreeft en hoe de activiteiten daaraan bijdragen;
  • in het bijzonder ook in welke mate de activiteiten gericht zijn op de gemeente of haar inwoners en op door de gemeente vastgestelde doelen en beleidsterreinen;
  • een begroting en een dekkingsplan van de kosten van de activiteiten waarvoor u subsidie aanvraagt. Het dekkingsplan bevat een opgave van subsidies of vergoedingen die voor dezelfde activiteiten bij andere bestuursorganen, private organisaties of personen zijn aangevraagd, onder vermelding van de stand van zaken daarvan;
  • uit de begroting komt duidelijk naar voren dat u 50% van de totaal benodigde middelen uit andere bronnen genereert dan de gemeentelijke subsidie. Mocht u hiertoe niet in staat zijn dan moet u dit toelichten;
  • indien van toepassing de stand van de egalisatiereserve ten tijde van de aanvraag, bestemmingsreserve(s) en/of de stand van het vrij besteedbare eigen vermogen op het moment van de aanvraag;
  • andere informatie die relevant kan zijn voor de beoordeling van de aanvraag.

    Bij een eerste aanvraag ook toevoegen:
  • een kopie van de statuten;
  • een opgave van de samenstelling van het bestuur;
  • een overzicht van de inhoudelijke en financiële situatie op het moment van de aanvraag oftewel het jaarverslag, de jaarrekening en de balans van het voorgaande jaar.

In geval van een subsidieaanvraag voor meerderen jaren moet de aanvraag voorzien worden van een meerjarenbegroting en beschrijving van de activiteiten voor de betreffende periode.

Voor het opstellen van de begroting 2025 en de balans per 31 december 2023 hebben wij een format ontwikkeld. Dit invulbestand kunt u gebruiken voor aanlevering van de begroting en de balans bij het aanvragen van de subsidie. In het Excel-bestand is duidelijk vermeld welke onderdelen nodig zijn. Het is niet verplicht, maar wel wenselijk om hier gebruik van te maken en het is vooral bedoeld als een handreiking om de cijfers voor 2025 en 2023 op een juiste wijze te presenteren.

Telefonisch spreekuur voor hulp bij subsidie-aanvraag

Voor hulp of informatie bij het invullen van een subsidieaanvraag houden we tussen 1 februari en 1 mei elke dinsdag- en donderdagochtend van 8.30 tot 12.00 uur een telefonisch spreekuur.

  • Voor subsidies die vallen onder cultuur, sport en evenementen kunt u contact opnemen via telefoonnummer 040-2083562.
  • Voor subsidies die vallen onder bevorderen sociale cohesie, meedoen makkelijker maken en opgroeien en opvoeden kunt u contact opnemen via telefoonnummer 040-2083594.

Goed om te weten: er kan maximaal 8MB geüpload worden per bijlage. In totaal kan er 19MB worden verstuurd bij de aanvraag.

Format voor het opstellen van de begroting en de balans
 

Structurele subsidie aanvragen