Rekenkamer
De rekenkamer onderzoekt of het gemeentebestuur doelmatig, effectief en volgens de regels werkt. De Rekenkamer van de gemeente Valkenswaard bestaat uit drie leden en heeft dezelfde personele samenstelling als de Rekenkamer van de gemeente Cranendonck en de gemeente Heeze-Leende. De verschillende Rekenkamers kunnen naast onderzoek in de eigen gemeente, ook gezamenlijke onderzoeken uitvoeren.
De leden van de Rekenkamers zijn:
- Voorzitter: Karin van den Berg
Aanspreekpunt gemeente Valkenswaard - Lid: Vacant
Aanspreekpunt gemeente Cranendonck - Lid: Isabel Plessius
Aanspreekpunt gemeente Heeze-Leende
Hoe werkt de Rekenkamer?
De Rekenkamer werkt volgens een onderzoeksprotocol, dat zij zelf hebben vastgesteld. Elk jaar maakt de Rekenkamer een jaarplan. Daarin staat welke onderzoeken zij gaan doen en wat deze kosten.
Na afloop van het jaar maakt de Rekenkamer een jaarverslag. In dat verslag legt zij aan de gemeenteraad uit welke onderzoeken zijn gedaan en hoeveel geld daarvoor is gebruikt.
Voordat een onderzoek begint, maakt de Rekenkamer eerst een onderzoeksplan. Dit onderzoeksplan wordt naar de gemeenteraad gestuurd.
Als het onderzoek klaar is, maakt de Rekenkamer een rapport met adviezen. Dit rapport gaat samen met een voorstel om de adviezen over te nemen naar de gemeenteraad. De gemeenteraad beslist of hij de adviezen overneemt.
Het college van burgemeester en wethouders stuurt elk jaar een overzicht naar de gemeenteraad. Daarin staat welke adviezen de Rekenkamer heeft gegeven, wat het college daarvan vindt en wat ermee is gedaan.
Contact
U kunt de Rekenkamer bereiken door contact op te nemen met de voorzitter, via kvdberg@ziggo.nl. Voor vragen over de werking van de Rekenkamer kunt u contact opnemen met de griffie, via griffie@valkenswaard.nl.