Ramp, crisis en NL-Alert

In Nederland hebben we betrouwbare voorzieningen zoals stroom, water en internet. Een noodsituatie, bijvoorbeeld extreem weer of een grote storing, kan ervoor zorgen dat deze voorzieningen tijdelijk wegvallen. Hoe ga je hiermee om?

Bereid je voor op een noodsituatie

Het is belangrijk dat we voorbereid zijn op noodsituaties. Dat je weet wat je moet doen in geval van nood. Daarom raden we het volgende aan:

Wat te doen bij een ramp?

Wanneer er een noodsituatie plaatsvindt bij jou in de buurt, hoor je dit via de sirene. Blijf zo rustig mogelijk, ga naar binnen, sluit deuren en ramen en zet radio of tv aan op de regionale zender. 

Bij een noodsituatie is het belangrijk om direct de juiste stappen te nemen. De flyer met rampeninstructies geeft heldere aanwijzingen voor verschillende scenario’s, zoals brand, overstroming of extreem weer. Wil je alle details weten? Bekijk de volledige instructies onderaan deze pagina.

Crisiscommunicatie vanuit de overheid

De overheid waarschuwt en informeert burgers bij rampen, crises en ernstige incidenten. Hiervoor gebruikt zij diverse middelen: NL-Alert, sirenes, regionale apps, websites en sociale media van veiligheidsregio’s en gemeenten, rampenzenders op radio en tv, het publieksinformatienummer 0800-1351, www.crisis.nl en geluidswagens.

Testen van het alarm

Elke eerste maandag van de maand worden de sirenes getest. Dit proefalarm bestaat uit een signaal dat hoorbaar is om 12.00 uur. Hoor je de sirene op dit tijdstip, dan weet je dat er niets aan de hand is.

Meer informatie

Kijk voor meer informatie op:

Te dowloaden

Kun je het bestand niet openen of lezen? Bel dan telefoonnummer (040) 208 34 44 of stuur een e-mail naar gemeente@valkenswaard.nl.