Onze dienstverlening: wat mag je van ons verwachten

De gemeente is het lokale gezicht van de overheid naar de inwoners en organisaties in Valkenswaard, Dommelen en Borkel & Schaft. Onze dienstverlening is erop gericht om de inwoner te helpen bij vragen en te voorzien van ondersteuning op alle momenten in het leven. Bijvoorbeeld het aanvragen van een paspoort of het krijgen van een vergunning.
Dienstverlening is blijvend in ontwikkeling, we moeten ons aanpassen aan de veranderende wereld van vandaag. Contact tussen mensen en organisaties gaat steeds meer digitaal en de gemeente is steeds vaker het loket voor vragen aan de overheid. Dit vraagt om een manier van dienstverlening die eenvoudig, betrouwbaar en benaderbaar is, met oog voor de belangen van elke inwoner.
Samen met de gemeenteraad, het college en de organisatie hebben we een duidelijke visie op dienstverlening opgesteld. Hierin leggen we de kernwaarden van onze gemeente uit en wat je als inwoner van de gemeente mag verwachten.

Empathisch
‘In schriftelijk en persoonlijk contact geven we blijk van ons inlevingsvermogen in de situatie en vraag van onze inwoner’.
Voor dienstverlening betekent dit, dat inwoners zich gehoord en begrepen voelen. We werken vanuit persoonlijk contact en denken mee met onze inwoners. We stellen de vraag en de behoefte van de inwoner centraal. Een inwoner hoeft het verhaal maar één keer uit te leggen, heeft zo min mogelijk (liefst één) aanspreekpunten in de gemeente en wordt goed ondersteund in zijn behoefte. Zoekend naar een passende oplossing gebruiken we de regels als richtlijnen en kijken hoe we binnen de kaders invulling kunnen geven aan de vraag. We handelen vanuit het perspectief van de inwoner, door bijvoorbeeld aan te sluiten bij de leefwereld en taal van de persoon. In dienstverleningstermen valt dit kort samen te vatten als ‘de menselijke maat’.

Gelijkwaardig
‘Wij zijn partners en trekken samen op met respect voor ieders rol en verantwoordelijkheid.’
We erkennen dat iedereen, zowel inwoners als medewerkers van de gemeente, vanuit zijn eigen verantwoordelijkheid en mogelijkheden bijdraagt aan het succes van onze dienstverlening. We staan open voor overleg en initiatieven van inwoners of groepen inwoners. Hun ideeën, kennis en kracht benutten we om samen de beste oplossingen te vinden. De gemeente Valkenswaard heeft hierbij een ondersteunende rol naar haar inwoners. We helpen mensen op weg met het vinden van informatie of helpen ze met het regelen van zaken. Daarnaast werken we op een manier waarbij inwoners kunnen meedoen, binnen de richtlijnen van ons participatiebeleid.

Oplossingsgericht
‘Wij zijn meedenker, geen nee-denker. We onderzoeken wensen of behoeften van inwoners of andere gebruikers en handelen hiernaar.’
In dienstverleningsperspectief betekent dit dat we samen met de inwoner op zoek gaan naar een passende oplossing voor iedere situatie in het leven van de inwoner. Het uitgangspunt is om zaken mogelijk te maken. Hierbij staat de persoonlijke situatie en voorkeur van de inwoner steeds centraal, waarbij de gemeente zich zo veel mogelijk faciliterend opstelt, binnen de kaders van wet- en regelgeving.

Daadkrachtig
'We staan voor een goede kwaliteit van onze dienstverlening, die de inwoner verder helpt. We werken vanuit het principe ‘afspraak is afspraak’: we komen na wat we beloven'.
We toetsen daarom regelmatig de kwaliteit van onze dienstverlening bij onze inwoners en via extern onderzoeken, zodat we samen onze dienstverlening continu blijven verbeteren. We voldoen aan geldende wet- en regelgeving, waarin we telkens een goede balans zoeken met het belang van onze inwoners en de uitvoerbaarheid van de wet.