Natuurontwikkeling en fietspad De Voort – Loonderweg

In onze gemeente werken we aan een goed leefklimaat. Een plek waar het fijn wonen, werken en ontspannen is en waar een goede balans is tussen recreatie en natuur. We richten ons op het versterken en behouden van onze prachtige natuur en de kwetsbare onderdelen daarvan. 

Het gebied tussen De Voort en de Loonderweg wordt verder ontwikkeld en binnenkort wordt het pad dat hier ligt vernieuwd, zodat er een ‘onverplicht’ fietspad ontstaat. Dit zorgt voor een betere recreatieve verbinding tussen Dommelen en Waalre. Dit pad kan gebruikt worden door zowel wandelaars als fietsers. Om het pad veilig te houden voor onze inwoners, is in september 2024 een aantal populieren weggehaald. 

Inmiddels is de vergunning voor het fietspad toegekend. De aanleg van het nieuwe fietspad staat gepland voor najaar 2025.

Definitief ontwerp

Het nieuwe ontwerp vind je hieronder. Door erop te klikken kun je het vergroten. Je kunt het ontwerp ook downloaden onderaan deze pagina.

Ontwerp Fietspad

Vragen, opmerkingen of suggesties?

De antwoorden op veelgestelde vragen die tijdens het voortraject in augustus naar voren kwamen, vind je hieronder. Ook vind je hier nog het eerste schetsontwerp dat in augustus gepresenteerd werd. 

Heb je na het lezen nog aanvullende vragen? Neem dan contact op met de projectleider van de gemeente: Chris Sandkuijl. Je kunt mailen naar csa@valkenswaard.nl

1. Wat is er tot nu toe gebeurd?

Eind augustus 2024 vond er een informatiebijeenkomst plaats waar bewoners, de gemeente Valkenswaard, RA-Plus, Bosgroep Zuid-Nederland en leden van plaatselijke natuur- en milieuorganisaties spraken over de plannen. Hieruit is een aantal vragen en aandachtspunten naar voren gekomen. Deze reacties hadden met name te maken met de onderwerpen: veiligheid, status van het fietspad, verlichting, natuur, wandelen en toegankelijkheid. Alle reacties zijn zorgvuldig overwogen en waren input voor de bijeenkomst met een landschapsarchitect in oktober 2024. Tijdens deze avond kwamen gemeente Valkenswaard, een landschapsarchitect, een aantal bewoners, wijkraad Dommelen, en wandelvereniging Voetje voor Voetje bij elkaar om alle opgehaalde suggesties, wensen en opmerkingen te bespreken. Op basis daarvan zijn er een aantal aanpassingen gedaan in het ontwerp. Omwonenden die een opmerking, suggestie of feedback hebben ingediend, hebben hier persoonlijke terugkoppeling op ontvangen. 

2. Waar vind ik het verslag van de participatiebijeenkomst in augustus 2024?

Het verslag van deze participatiebijeenkomst vind je hier. Verslag participatiebijeenkomst 27 augustus

3. Op welke punten is het eerste ontwerp aangepast?

Het eerste schetsontwerp (dat in augustus 2024 werd gepresenteerd) is naar aanleiding van de workshop aangepast en begin december 2024 gepresenteerd aan direct omwonenden. 

Het definitieve ontwerp is aangepast op de volgende punten:

  • Het bestaande rode fietspad van de Voort blijft als voornaamste fietsverbinding bestaan. De overgang/afslag naar het nieuwe fietspad moet bewust genomen worden.
  • Op de definitieve schets wordt dit uitgetekend door de aansluiting haaks op het fietspad De Voort te schetsen.
  • Het trottoir volgt het bestaande fietspad aan de Voort.
  • Tussen het fietspad De Voort en de Steenbakkerwei wordt een trottoir toegevoegd naast het fietspad. Zo hebben voetgangers altijd de keuze om los van het fietspad te lopen.
  • Ter hoogte van de Houtvesterwei tot aan de bocht in het pad wordt er een nieuw wandelpad naast de houtsingel gecreëerd. Het nieuwe wandelpad volgt de locatie van het huidige onderhoudspad naast de bestaande greppel. Dit pad wordt niet verhard.
  • Tussen het bestaande asfaltpad en dit nieuwe wandelpad worden vier verbindingen gemaakt. Op deze manier heeft een groot deel van de wandelaars de keuze over welk pad zij willen lopen.
  • We vragen aandacht voor de sociale veiligheid en sociale controle van het wandelpad. De gemeente onderzoekt de mogelijkheden om zicht op het pad beter te maken door eventueel zicht doorsteken te maken in het bestaande groen.
  • Vanuit zowel de gemeente als de bewoners is de wens om geen extra verlichting te plaatsen.
  • De gemeente heeft het ontwerp met de provincie besproken en de uitkomst is dat het fietspad beter over het huidige pad gelegd kan worden. Het beoogde stukje door het bos komt daarmee te vervallen.

4. Waarom wordt het fietspad aangelegd?

Het fietspad wordt onderdeel van het Dommelpad. Dit is een langeafstands fietspad dat van Peer in België naar Den Bosch loopt. Er ontbreken nog enkele stukjes. Door dit stuk fietspad aan te leggen, maken we een betere verbinding van Dommelen naar Waalre voor alle inwoners in onze gemeente. Het pad volgt grotendeels de bestaande route. Naast de aanleg van het fietspad, zetten we in op de verdere ontwikkeling van de natuur in de directe omgeving. Ook verbeteren we enkele minder mooie plekken langs het pad. 

5. Op dit moment ligt er een pad van onderhoudsasfalt dat door omwonenden ook gebruikt wordt als wandelpad. Wat gebeurt er met dit wandelpad in de nieuwe situatie?

Er komt een fietspad van 3 meter breed. Naast dit fietspad wordt een grasstrook toegevoegd, zodat wandelen naast het fietspad mogelijk blijft. Tegelijkertijd willen we investeren in nieuwe wandelpaden in het Dommeldal. Dit is het gedeelte weiland dat rechts van het huidige pad ligt.

6. Ik ben bang dat wandelaars last krijgen van onveilige situaties als er ook fietsers en brommers over het nieuwe fietspad rijden. Ontstaat er dan geen overlast?

We willen dat elke inwoner op een veilige manier gebruik kan maken van het fietspad. Daarom zijn bromfietsers niet toegestaan. Snorfietsen mogen alleen met uitgeschakelde motor over het pad rijden. Op dit fietspad is lopen toegestaan. We onderzoeken de mogelijkheden voor handhaving.

7. Mag ik er wel nog met mijn scootmobiel overheen rijden?

Ja, een scootmobiel is gewoon toegestaan. Met scootmobielen mag gebruik worden gemaakt van de stoep, voetpad en (onverplichte) fietspaden. 

8 . Wat wordt de officiële status van dit fietspad?

Het fietspad wordt een zogenaamd onverplichte fietspad (G13). Op een onverplicht fietspad is fietsen en lopen toegestaan. Bromfietsers zijn niet toegestaan. Snorfietsen mogen alleen van het pad gebruiken met uitgeschakelde motor. 

9. Wat voor werkzaamheden worden er aan het pad uitgevoerd?

Op de locatie waar het nieuwe fietspad komt te liggen, ligt op dit moment voor een groot gedeelte een onderhoudspad van asfalt. Het onderhoudspad wordt doorgetrokken tot aan de Loonderweg en tot aan het fietspad de Voort. Het asfalt wordt vernieuwd, zodat er een comfortabel fietspad komt te liggen.

10. Hoe veel merk ik van de werkzaamheden? Blijft mijn huis bereikbaar?

Alle huizen in de buurt blijven gewoon bereikbaar. 

11. Hoe lang gaan de werkzaamheden duren?

De werkzaamheden duren ongeveer twee maanden. De verwachting is dat deze werkzaamheden in het najaar plaatsvinden. Als dit bekend is, dan maken wij de planning bekend. 

12. Welke vergunningen zijn er nodig en zijn deze al rond?

Er is een omgevingsvergunning nodig. Deze vergunning is op 25 juli 2025 door de gemeente verleend. Op 29 juli 2025 is de aanvraag gepubliceerd op de site van overheid.nl en op 7 augustus 2025  is deze in het Valkenswaards weekblad gepubliceerd. Nummer 94331. 

13. Kan ik nog bezwaar maken?

De vergunning is toegekend en ligt 6 weken ter inzage. In deze periode kunnen er bedenkingen worden ingediend.

14. Ik woon direct aan het pad. Krijg ik niet te maken met geluidsoverlast?

Nee, het wordt een onverplicht fietspad. Dat betekent dat bromfietsers niet zijn toegestaan. Snorfietsen mogen alleen met uitgeschakelde motor over het pad rijden. We onderzoeken de mogelijkheden voor handhaving en goede signalering. We gaan ervan uit dat geluidsoverlast dan beperkt blijft. 

15. Waarom kiezen jullie voor het doortrekken van het pad? Is het niet handiger om de bocht te behouden?

Het huidige pad is onderdeel van het Dommelpad. Door dit stuk fietspad aan te leggen, maken we een betere verbinding van Dommelen naar Waalre voor alle inwoners in de gemeente. De bocht blijft behouden voor bestemmingsverkeer.

16. Is er nog wel ruimte om te wandelen als het nieuwe fietspad aangelegd wordt? En hoe houden jullie rekening met ouderen, mensen die revalideren en mensen met bijvoorbeeld een visuele beperking?

Op dit moment bekijken we samen met een landschapsarchitect wat de beste opties zijn voor een vrijliggend wandelpad en ook naar mogelijkheden voor alternatieve wandelroutes in het naastgelegen Dommeldal. We nemen hierbij natuurlijk ook de wensen en suggesties van ouderen, mensen die revalideren en mensen met een visuele beperking mee.

17. Waarom wordt dit veel gebruikte fietspad in de winter niet gestrooid, net zoals het andere veel gebruikte fietspad 'De Voort'?

Aan het Christoffelpad wordt niet gestrooid omdat de brug over de Dommel te smal is voor de strooiwagen. Uit veiligheidsoverwegingen keert een strooiwagen nooit op een traject. De wagen rijdt ook niet achteruit. Het keren kan gevaarlijk zijn voor de chauffeur, of schade toebrengen aan het materieel. Daardoor wordt dit stukje fietspad niet gestrooid.