Fietspad Narcislaan – Het Broek

In onze gemeente werken we aan een goed leefklimaat. Een plek waar het fijn wonen, werken en ontspannen is en waar een goede balans is tussen recreatie en natuur. Een mooie, groene, jonge wijk met divers woningaanbod past daarbij. Lage Heide, een wijk die zo’n vijftien jaar geleden begon op papier, krijgt steeds meer zijn definitieve vorm. We werken hard om ook de openbare ruimte de definitieve uitstraling te geven.

Het fietspad dat Lage Heide verbindt met de Kromstraat – de Kaatse Bossen – wordt veel gebruikt door bewoners. De afgelopen jaren is gebleken dat er behoefte bestaat aan een directe en goede verbinding vanuit de wijk met dit fietspad. Dat gaat nu alleen via het bestaande zandpad of via een omweg vanaf de René Smeetsstraat/ Venbergseweg naar het Broek. Met het verharden van de verbinding tussen Narcislaan en Het Broek komt de gemeente tegemoet aan de wensen vanuit de wijk. 
Daarnaast vormt het zandpad een ontbrekende schakel in het Dommelpad. Dit is een langeafstands fietspad dat van Peer in België naar Den Bosch loopt. Er ontbreken nog enkele stukjes. Dit nieuwe fietspad sluit aan op het regionale fietsknooppuntennetwerk. 

Ontwerptekening gepresenteerd tijdens informatiebijeenkomst

Op woensdag 7 mei vond er een inloopbijeenkomst plaats waar het eerste ontwerp voor het fietspad is gepresenteerd. Tijdens de avond waren zo’n 45 omwonenden en geïnteresseerden aanwezig om mee te praten over het ontwerp. Zij kregen de mogelijkheid om vragen te stellen. De reacties waren veelal positief. Ben je ook benieuwd naar het ontwerp? Bekijk dan de tekening hieronder. De antwoorden op de meestgestelde vragen vind je ook onderaan deze pagina.

Bekijk de ontwerptekening

Planning

Op dit moment vindt het project zich in de voorbereidingsfase. Naar verwachting worden de werkzaamheden uitgevoerd in Q4 2025.

Vragen?

Heb je vragen na het lezen van deze informatie? Neem dan contact op met de projectleider van de gemeente: Chris Sandkuijl. Je kunt mailen naar dommelland@valkenswaard.nl.

Vragen en antwoorden

Hieronder vind je de meestgestelde vragen over dit project.

Wat is de achtergrond van dit project?

In de goedgekeurde (bestemmings)plannen voor de nieuwe woonwijk Lage Heide, was eerder een fietsverbinding tussen de Narcislaan en Het Broek voorzien. Dit zou toen (jaren geleden) samenvallen met het inrichten van een waterbergingsgebied door Waterschap de Dommel. Toen bleek dat de aanleg van dit bergingsgebied niet zou doorgaan is de aanleg van dit fietspad tijdelijk geparkeerd. De gemeente richtte zich eerst op de realisatie van de nieuwe woonwijk. Het plan voor dit stukje fietspad werd opnieuw opgepakt door de gemeente nadat recent de Provincie en Europa subsidie hebben verstrekt om dit plan alsnog uit te voeren.

Op dit moment ligt er een zandpad dat door omwonenden ook gebruikt wordt als wandelpad. Wat gebeurt er met dit wandelpad in de nieuwe situatie?

Het huidige zandpad wordt verhard. Dat betekent dat er een onverplicht fietspad ontstaat, waar zowel gewandeld als gefietst mag worden. Naast het fietspad leggen we ook een berm van gras aan, zodat wandelaars (met honden) ook de ruimte krijgen.

Wat gebeurt er met de tegels van de Dommelsche Mozaïek wandeling?

Op diverse plaatsen in Dommelen liggen mozaïektegels, die de weg wijzen naar bijzondere (historische) plaatsen in deze kern van de gemeente Valkenswaard. De tegels zijn gemaakt door inwoners van Dommelen, op initiatief van de wijkraad. De tegels samen vormen een “8”, dwz. dat de wandeling bestaat uit 2 afzonderlijk te lopen lussen van ieder ongeveer anderhalf uur. De mozaïek wandeling blijft bestaan, de tegels worden naast het fietspad geplaatst. 

Wat gebeurt er met de doorsteekjes/ aantakkingen? Worden deze behouden?

De bestaande doorsteekjes/olifantenpaadjes blijven behouden, maar worden niet verhard. 

Hoe wordt er omgegaan met brommers die over het fietspad willen rijden in de nieuwe situatie?

We willen dat elke inwoner op een veilige manier gebruik kan maken van het fietspad. Daarom zijn bromfietsers niet toegestaan. Snorfietsen mogen alleen met uitgeschakelde motor over het pad rijden. Op dit fietspad is lopen toegestaan. 

Hoe wordt er omgegaan met landbouwvoertuigen en auto’s?

Het is niet toegestaan voor gemotoriseerd verkeer om op een onverplicht fietspad te rijden. Voor onderhoudsvoertuigen blijft het pad bereikbaar.  In eerste instantie plaatsen we een poortconstructie. Het pad wordt op dezelfde manier ingericht als het fietspad van Het Broek richting de Kromstraat. 

Mag ik met mijn scootmobiel op het fietspad rijden?

Ja, een scootmobiel is gewoon toegestaan. Met scootmobielen mag gebruik worden gemaakt van de stoep, voetpad en (onverplichte) fietspaden. 

Wat wordt de officiële status van dit fietspad?

Het fietspad wordt een zogenaamd onverplicht fietspad (G13). Op een onverplicht fietspad is fietsen en lopen toegestaan. Bromfietsers zijn niet toegestaan. Snorfietsen mogen alleen van het pad gebruiken met uitgeschakelde motor. 

Wat voor werkzaamheden worden er aan het pad uitgevoerd?

Op de locatie waar het nieuwe fietspad komt te liggen, ligt op dit moment een zandpad. Dit zandpad wordt verhard door middel van een funderingslaag en asfalt, zodat er een comfortabel fietspad komt te liggen. Naast het fietspad leggen we een berm van gras aan, zodat ook wandelaars (met honden) de ruimte krijgen.

Hoe veel merk ik van de werkzaamheden? Blijft mijn huis bereikbaar?

Alle huizen in de buurt blijven bereikbaar. 

Wat is de planning van de werkzaamheden en hoelang duren de werkzaamheden?

Naar verwachting vinden de werkzaamheden in het najaar van 2025 plaats. De exacte planning is afhankelijk van de vergunningsprocedure. De werkzaamheden duren naar verwachting een maand.

Hoeveel input kan ik nog leveren op het ontwerp?

Tijdens de informatieavond presenteren wij een ontwerp. Wij wegen suggesties en wensen voor verbeteringen zorgvuldig af. Op basis daarvan bepalen wij of we het ontwerp nog kunnen aanpassen. 

Komt er ook verlichting naast het fietspad?

Nee, er komt geen verlichting naast het fietspad. 

Welke vergunningen zijn er nodig en zijn deze al rond?

Er is een omgevingsvergunning nodig. De aanvraag voor de vergunning wordt ingediend nadat de informatieavond is geweest en de opmerkingen door de gemeente zijn bekeken.

Soms staat het bestaande pad onder water. Hoe wordt dit in de nieuwe situatie voorkomen?

Het nieuwe pad wordt zo aangelegd dat regenwater kan afwateren op de berm, aangrenzende sloten en lager gelegen delen.