Adresonderzoek

U kunt in de volgende gevallen een adresonderzoek aanvragen bij de gemeente:

  • Iemand staat op uw adres ingeschreven die er niet woont.
  • Iemand heeft een briefadres op uw adres en u kunt die persoon niet meer bereiken.
  • Iemand heeft een briefadres op uw adres en u wilt uw toestemming voor het briefadres intrekken.

U kunt op MijnOverheid (en in de MijnGegevens app) het aantal ingeschreven bewoners op uw woonadres bekijken. Als blijkt dat er een onjuiste inschrijving is op het adres, kunt u contact opnemen met de gemeente.

Wilt u een melding maken over mogelijke adresfraude die geen betrekking heeft op uw adres? Ook dan kunt u een afspraak maken. U kunt hiervoor ook een email sturen naar gemeente@valkenswaard.nl  U moet dan ook een kopie van uw legitimatiebewijs meesturen.

Een telefonische/anonieme melding kunnen wij helaas niet in behandeling nemen.

Let op: de gemeente Valkenswaard deelt nooit (contact)gegevens van de melder; in die zin is uw melding dus altijd anoniem. De gemeente Valkenswaard moet uw identiteit echter vaststellen en vraagt daarom om uw gegevens.

Hoe werkt het?

U kunt een adresonderzoek aanvragen als u eigenaar of huurder bent van de woning. U kunt een adresonderzoek ook weer intrekken. Voor het aanvragen van een adresonderzoek komt u naar de gemeente.

Maak een afspraak

Wat moet ik doen?

U vraagt een adresonderzoek aan bij de gemeente.

Wat moet ik meenemen?

  • uw geldige identiteitsbewijs
  • bewijs dat u eigenaar of huurder bent van de woning. Bijvoorbeeld een koop- of huurcontract
  • als u weet om welke persoon het gaat, geeft  u ook de naam, geboortedatum en telefoonnummer van deze persoon door

Hoe lang duurt het?

  • Een adresonderzoek duurt maximaal 12 weken.
  • De gemeente kan na het onderzoek iemand uitschrijven of inschrijven op een nieuw adres.

Aanvullende informatie

Het verhogen van de kwaliteit van de adresgegevens (in de BRP) en het bestrijden van adres gerelateerde fraude is belangrijk. Daarom heeft de overheid een speciale aanpak hiervoor in het leven geroepen. Diverse organisaties werken hier samen om de kwaliteit van de adressen blijvend hoog te houden. Je leest er alles over op de Landelijke Aanpak Adreskwaliteit | ICTU.