Bij de overheid kun je veel zaken via internet regelen, dat is ontzettend handig. Omdat dit om belangrijke zaken gaat moet je jezelf op internet kunnen identificeren. Dit betekent dat de overheid kan zien dat jij het echt zelf bent. Daarvoor maakt de overheid gebruik van DigiD; Digitale Identiteit. 

Met je DigiD kun je (veilig) inloggen op websites van de overheid, zoals de gemeente, het UWV, de Sociale Verzekeringsbank, de Politie en de Belastingdienst. Je kunt DigiD ook gebruiken voor jouw ziekenhuis, apotheek en/of zorgverzekering. Met behulp van je DigiD kun je snel en eenvoudig zaken digitaal regelen en/of inzien, bijvoorbeeld het doen van belastingaangifte of je WOZ-gegevens inzien.

Iemand machtigen

Als je wil dat iemand anders zaken voor je kan regelen bij de overheid, dan kan je die persoon machtigen. Als je iemand machtigt, dan geef je toestemming aan die persoon om met zijn eigen DigiD zaken voor jou te kunnen regelen. Houd op deze manier jouw eigen DigiD voor jezelf en krijg toch de hulp van iemand anders.

Direct een DigiD aanvragen?

Je kan een DigiD aanvragen via www.digid.nl(externe link). Heb je hier hulp bij nodig? In de gemeente Valkenswaard heeft de bibliotheek aan de Hofnar 12 een informatiepunt digitale overheid (IDO). Je kunt hier terecht tijdens openingstijden voor al je digitale vragen. Je hoeft geen afspraak te maken. De hulp is gratis, ook als je geen lid bent.