Vanaf 11 oktober 2022 breidt de gemeente Valkenswaard haar digitale dienstverlening weer een stapje verder uit.

Het systeem voor het aanvragen en de uitgifte van parkeervergunningen en bezoekerskaartjes wordt gedigitaliseerd. Voortaan kunnen aanvragers zelf 24/7 via een pagina op de website van de gemeente een nieuwe parkeervergunning aanvragen. Ze kunnen zo ook verlengingen, kentekenwijzigingen en bezoekerskaartjes regelen. Verder hebben ze via een inlog ook toegang tot hun eigen vergunningsgegevens en kunnen ze de informatie inzien en wijzigen.

Voor bewoners voor wie het lastig is de aanvraag of verlenging via internet te regelen, blijft het mogelijk dit bij de balie in het gemeentehuis te doen tijdens de openingstijden (zie www.valkenswaard.nl/openingstijden).

Met het nieuwe systeem geeft de gemeente dus geen parkeervergunningen meer op papier uit. Vergunninghouders hebben voortaan een digitaal parkeerrecht. Als u een vergunning aanvraagt, verlengt of wijzigt via de website, krijgt u daarvan per e-mail een bevestiging. U krijgt dus geen parkeervergunning meer thuis gestuurd die u achter de voorruit van uw auto moet leggen. De parkeerwachters scannen het parkeerrecht voortaan via het kenteken.

Regeling bezoekerskaartjes

Hetzelfde geldt voor de bezoekerskaartjes. Deze kunnen vanaf 11 oktober in de vorm van een ‘digitale dagkaart’ via het systeem aangeschaft worden. Er is geen papieren kaartje meer nodig, dit is een digitaal parkeerrecht op kenteken van het bezoek. Degenen die het echt niet lukt om met het online systeem te werken, kunnen nog tot 1 januari 2024 bij de balie in het gemeentehuis terecht voor papieren bezoekerskaartjes

Vergunninghouders die al papieren bezoekerskaartjes gekocht hebben, kunnen deze ook nog blijven gebruiken tot 1 januari 2024. 

Vergunninghouders krijgen automatisch bericht

Bestaande vergunninghouders krijgen tijdig een brief van de gemeente als hun parkeervergunning afloopt. Ze krijgen het verzoek deze voortaan online te verlengen en hun e-mailadres op te geven voor toekomstig contact. Voor degenen het niet lukt om het online te regelen, blijft de mogelijkheid om dat bij de balie in het gemeentehuis te doen.