Wonen in uw buurt

Zoeken
Kies een beginletter voor een overzicht van producten die beginnen met de letter:
A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z

Producten waar de gemeente u mee kan helpen

  • Afvalkalender
    • Wilt u weten wanneer uw afval door Cure wordt opgehaald? Ga dan naar de digitale afvalkalender van Cure en vul daar uw postcode en huisnummer in.

      Digitale afvalkalender

      Heeft u vragen, of lukt het raadplegen van de digitale kalender niet, neem dan contact op met de gemeente.

      Contact met de gemeente

  • Gebruik openbare weg
    • Wilt u (een deel van) de weg gebruiken? Bijvoorbeeld om er een afvalcontainer, bouwkeet, reclamebord of groot voertuig te plaatsen? Of wilt u een spandoek boven de weg ophangen? Dan heeft u in bepaalde gevallen een vergunning nodig.

      Procedure vergunning aanvragen

    • Voor bepaalde objecten in bepaalde straten van Valkenswaard is geen vergunning nodig. Raadpleeg daarvoor het Aanwijzingsbesluit vergunningvrij gebruik openbare weg.

    • U kunt checken of u een vergunning nodig heeft en kunt die direct online aanvragen via:

      Snelbalie vergunningen

      Wanneer een andere organisatie wegbeheerder is neemt de gemeente daar contact mee op.

      • Voor gebruik van de openbare weg tot 7 dagen kost de vergunning € 37,30.
      • Voor gebruik van de openbare weg langer dan 7 dagen kost de vergunning € 72,60.
  • Afval, plastic, blik en drinkpakken
    • De gemeente moet ervoor zorgen dat kunststof en plastic afval wordt gescheiden van het andere afval. Dit kan op verschillende manieren.

      U kunt uw afval in afvalbakken voor plastic en kunststof stoppen. Deze staan vaak bij supermarkten.

    • Zorg dat al het plastic en kunststof afval leeg is en verwijder papier, karton of aluminiumfolie. Lever uw afval op één van volgende manieren in:

      • U stopt uw afval in speciale inzamelcontainers voor plastic en kunststof. 

      Wél aanbieden als kunststof verpakkingsafval

      • plastic tasjes en broodzakken
      • verpakking van vleeswaren en kaas
      • folies om tijdschriften en reclamefolders
      • blisters voor onder andere tandenborstels, snoeren en schroeven
      • boterkuipjes, sausbakjes, smeerkaas-, paté- of koffiemelkkuipjes
      • groente-, fruit- en saladebakjes of -zakjes, patatbakjes
      • bekers voor yoghurt, vla, slagroom, ijs
      • deksels van potten pindakaas, chocopasta, jam enzovoort
      • knijpflessen voor sauzen zoals ketchup en mayonaise
      • flacons voor wasmiddelen, schoonmaakmiddelen, shampoo en dergelijke
      • flacons voor bijvoorbeeld shampoo, douchegel, badschuim en zeep
      • tubes voor bijvoorbeeld gel, crème, bodylotion en tandpasta
      • flessen voor olie en azijn
      • flessen voor frisdrank, water en zuivel
      • potjes voor gel, medicijnen, vitamines
      • kaarsenhouder voor Noveenkaars of graflichtje
      • plantenpotten

      Niet aanbieden als kunststof verpakkingsafval

      • verpakkingen met inhoud
      • verpakkingen van chemisch afval, make-upverpakkingen, terpentineflessen, kitkokers
      • piepschuim, fastfoodverpakkingen, vleesschaaltjes, verpakkingsvulmateriaal
      • resten papier, karton of folie, afdekmaterialen, chipsverpakkingen, doordrukstrips (pillen of kauwgom)
      • kartonnen (drank)verpakkingen
      • andere plastic producten en gebruiksvoorwerpen, tuinstoelen, speelgoed

  • Watervergunning
    • Wilt u als bedrijf of particulier bijvoorbeeld een bronbemaling, bodemsanering, beregening, aanleg van een poel of werkzaamheden dichtbij een watergang realiseren? U heeft dan misschien een watervergunning nodig. Soms kunt u ook volstaan met het doen van een melding. Voor bepaalde soorten omgevingsvergunning geldt een verplichte coördinatie met de watervergunning zoals bij bepaalde milieubelastende activiteiten of het uitvoeren van werken.

      Procedure vergunning aanvragen

    • Voor bepaalde handelingen in of op oppervlaktewater of met grondwater heeft u een vergunning nodig. U heeft bijvoorbeeld een watervergunning nodig voor de volgende activiteiten:

      • weghalen van grondwater
      • direct lozen van afvalwater op oppervlaktewater
      • dichtmaken van water (zoals een sloot)
      • infiltreren (doordringen) van water in de bodem
      • aanleg van een waterberging
      • werkzaamheden bij een waterstaatswerk (zoals een snelweg, viaduct, tunnel, brug, dijk)
    • De gemeente kan u vertellen in welke gevallen u een vergunning nodig heeft of wanneer een melding voldoende is. Maar u kunt ook rechtsreeks contact opnemen met het Waterschap de Dommel, telefoonnummer (0411) 61 86 18 of kijk op hun website Waterschap De Dommel.

      U vraagt de watervergunning aan via:

      Omgevingsloket online

    • Hierover kan het waterschap u informeren.

  • Parkeervergunning
    • In bepaalde gebieden in de gemeente moet u betalen om te parkeren. Als u in zo'n gebied woont, kunt u een parkeervergunning aanvragen bij de gemeente. Met een parkeervergunning kunt u meestal overal in het gebied waar u woont parkeren.

    • Bewoners

      Let op: in verband met COVID-19 kunt u op dit moment geen afspraak plannen via internet. Neem contact op via het algemene telefoonnummer 040 208 34 44.

      Het aanvragen en verlengen van een parkeervergunning kan voor bewoners digitaal. U betaalt online met iDeal en u krijgt de parkeervergunning per post toegestuurd. Het is ook mogelijk een parkeervergunning aan de receptie aan te vragen. In verband met maatregelen rondom het Coronavirus is het noodzakelijk dat u een afspraak maakt. De vergunning wordt na betaling direct aan u uitgereikt.

      Maak een afspraak

      Aanvraag 1e parkeervergunning bewoners - centrum

      Aanvraag 2e parkeervergunning bewoners - centrum

      Aanvraag 1e en 2e parkeervergunning bewoners - buiten centrum

      Belangrijk

      • Check voor u een aanvraag parkeervergunning indient uw locatie voor het juiste tarief!.
      • Het muteren van het kenteken op een bestaande parkeervergunning is digitaal niet mogelijk. Hiervoor moet u namelijk uw huidige parkeervergunning inleveren bij de receptie.

      Voorwaarden

      U kunt de parkeervergunning bewoners aanvragen als u voldoet aan de volgende voorwaarden:

      • U bent eigenaar van het voertuig óf gebruiker van een leaseauto.
      • U woont in een vergunninghoudersgebied.
      • U staat ingeschreven als inwoner van de gemeente op een adres in het vergunninghoudersgebied.

      Wat heb ik nodig?

      • Uw legitimatiebewijs
        Bent u nog niet ingeschreven in de gemeentelijke basisadministratie van de gemeente, maar u gaat wel in de gemeente wonen, dan moet u eerst uw verhuisaangifte doorgeven. Bent u verhuisd? Dan duurt het ongeveer 3 werkdagen voordat u een vergunning kunt aanvragen. Als uw verhuisaangifte is verwerkt en u de inschrijf bevestigingsbrief heeft ontvangen kunt u een parkeervergunning aanvragen.
      • Het kenteken van uw auto
        Staat het voertuig niet op uw naam, bijvoorbeeld als het gaat om:
        • een leaseauto: u neemt de leaseverklaring mee waarop staat dat u de rechtmatige bestuurder bent;
        • een andere bedrijfsauto: de eigenaar van het voertuig stelt een verklaring op dat u de rechtmatige bestuurder bent van het voertuig. Deze verklaring, inclusief kopie legitimatiebewijs van de eigenaar, neemt u mee naar de gemeente;
        • bij wijziging van het kenteken moet u dit aan ons doorgeven. U bent verplicht de oude vergunning in te leveren. Bent u in het bezit van een buitenlands kenteken dan moet u het kentekenbewijs overleggen. Machtigt u iemand? Dan neemt de gemachtigde de schriftelijke machtiging met handtekening mee, een kopie van uw geldige legitimatiebewijs en zijn of haar eigen geldige legitimatiebewijs.
    • Bedrijven

      Onderstaande bedrijven kunnen in aanmerking komen voor een parkeervergunning:

      • klus-, installatie- of schildersbedrijf
      • een bedrijf dat producten bezorgt die aan bederf onderhevig zijn
      • door burgemeester en wethouders aangewezen bedrijven die ambulante diensten verlenen.

      Het aanvragen van parkeervergunning voor bedrijven kan niet online. Download het juiste formulier, vul dit in en stuur dit inclusief de gevraagde bijlagen op naar Postbus 10100, 5550 GA Valkenswaard of mail het naar gemeente@valkenswaard.nl.

      Vergunning Bedrijven  Vergunning Bezorgdienst  Ambulante Vergunning

      U kunt ook een parkeervergunning voor bedrijven aanvragen bij de receptie. Let op: in verband met COVID-19 kunt u op dit moment geen afspraak plannen via internet. Neem contact op via het algemene telefoonnummer 040 208 34 44. U dient het benodigde aanvraagformulier inclusief bijlages in te vullen en te ondertekenen. Deze formulieren neemt u mee naar het gemeentehuis. De vergunning wordt na betaling direct aan u uitgereikt.

      Hoe werkt het?

      Slechts een beperkte aantal bedrijven kan een parkeervergunning aanvragen. Het gaat hier specifiek om de bedrijven die voor hun bedrijfsvoering afhankelijk zijn van het verrichten van arbeid op locatie en hun voertuig daarbij nodig hebben zoals een klus-, installatie- of schildersbedrijf. Dit soort bedrijven kunnen kiezen uit een vergunning die geldig is in het centrum, een vergunning die geldig is buiten het centrum en een vergunning die geldig is in heel Valkenswaard.

      Verder is er voor bedrijven die producten bezorgen die aan bederf onderhevig zijn, zoals bloembezorging of bezorging van vers bereide etenswaren de mogelijkheid een zogenaamde 'parkeervergunning bezorgdiensten' aan te vragen.

      Tenslotte kan de eigenaar of houder van een motorvoertuig die werkzaam is bij een, door het college van burgemeester en wethouders van Valkenswaard aangewezen, bedrijf of instelling een zogenaamde 'ambulante parkeervergunning' aanvragen.

      Wat neemt u mee?

      • Het ingevulde en door de directeur/bedrijfsleider ondertekende formulier.
      • Een kopie van de inschrijving bij de Kamer van Koophandel (bij de eerste aanvraag).
      • Een kopie legitimatiebewijs van directeur/bedrijfsleider en eventueel de gemachtigde.

      Het formulier, met daarop de voorwaarden om voor een parkeervergunning in aanmerking te komen, kunt u downloaden bovenaan deze webpagina.

    • Dagkaarten

      Let op: in verband met COVID-19 is het noodzakelijk dat u een afspraak maakt. Neem contact op via het algemene telefoonnummer 040 208 34 44.

      Maak een afspraak

      Dagkaart voor bezoekers bewoners

      Bewoners, die wonen in een betaald parkeergebied of vergunninghoudersgebied in het centrum of 'buiten centrumgebied' (belanghebbendengebied), kunnen een dagkaart voor bezoekers aanvragen. Deze is geldig voor 1 dag en verkrijgbaar bij de balie van het gemeentehuis. U koopt deze dagkaarten per 10 stuks. Hiervoor hoeft u géén afspraak te maken. Neem uw legitimatiebewijs mee en u betaalt direct.

      Dagkaart charitatieve instelling

      Een charitatieve instelling kan een dagkaart voor bezoekers kopen. De kaarten zijn 1 dag geldig, verkrijgbaar bij de balie en per 10 stuks te koop. Hiervoor hoeft u géén afspraak te maken. U neemt een machtiging van uw instelling en een geldig legitimatiebewijs mee. U betaalt direct.

    • Gehandicapten en mantelzorg

      Wilt u een gehandicaptenparkeerplaats, een gehandicaptenparkeerkaart of een mantelzorg parkeervergunning aanvragen? Kies dan een van de onderstaande knoppen.

      Gehandicaptenparkeerplaats Gehandicaptenparkeerkaart Mantelzorgparkeervergunning

    • Kosten

      Parkeertarieven per 1 januari 2020

      Vergunningsoort Tarief
      Centrum
      Tarief buiten
      Centrum
      Algemeen
      tarief
      Geldigheidsduur
      1e bewonersvergunning €85,00 €45,00 2 jaar
      2e bewonersvergunning €110,00 €45,00 2 jaar
      1e bedrijfsvergunning * €110,00 €55,00 1 jaar
      2e bedrijfsvergunning * €220,00 €110,00 1 jaar
      1e algemene bedrijfsvergunning * €220,00 1 jaar
      2e algemene bedrijfsvergunning * €440,00 1 jaar
      1e bedrijfsvergunning voor bezorgdiensten ** €220,00 1 jaar
      2e bedrijfsvergunning voor bezorgdiensten ** €440,00 1 jaar
      Mantelzorgvergunning
      (met overlegging van een
      indicatiestelling)
      gratis maximaal 2 jaar
      Ambulante parkeervergunning
      (aangewezen zorgverlener bij B&W-besluit)
      €55,00 1 jaar
      Omwisseling parkeervergunning bij wijziging van
      het kentekennummer
      €5,50
      Dagkaart bewoners
      (verkoop per vel à 10 stuks en max. 150 per adres per jaar)
      €1,10 €0,20 per stuk
      Dagkaart charitatieve instelling
      (verkoop per vel à 10 stuks en max. 50 per instelling per jaar)
      €1,10 €0,55 per stuk

      * Specifiek voor ondernemingen die voor hun bedrijfsvoering afhankelijk zijn van het verrichten van arbeid op locatie en hun voertuig bij nodig hebben zoals bijvoorbeeld een klus-, installatie- of schildersbedrijf. Het bedrijf kan (geen eis) gevestigd zijn in een betaald parkeren en/of vergunninghoudergebied.

      * * Het bedrijf is gevestigd in een betaald parkeren en/of vergunninghoudergebied. Het bedrijf bezorgt (aantoonbaar op middels vermelding hiervan op het KvK) producten die aan bederf onderhevig zijn zoals bloembezorging of bezorgdienst van vers bereide etenswaren.

  • Subsidie afkoppelen regenwater
    • Alleen samen kunnen we onze omgeving beter bestand maken tegen de steeds vaker voorkomende hoosbuien en langdurige droge en hete periodes.

      Bent u eigenaar van een minimaal 5 jaar oude woning of (bedrijfs)pand in de gemeente Valkenswaard en wilt u bijdragen aan een duurzamere omgeving? Dan is het mogelijk om dit met gemeentelijke subsidie te doen.

      Ervaringen van inwoners

    • Waarom en hoe? 

      Waarom regenwater opvangen?

      Door verandering van het klimaat krijgen we steeds vaker te maken met extreme weersomstandigheden. Lange periodes van droogte, gevolgd door hevige regenbuien. Bij veel huizen stroomt regenwater direct van het dak en terras naar het openbare riool. Dat gebeurt via regenpijpen en putjes. Het riool voert dit water samen met huishoudelijk afvalwater af naar de rioolwaterzuivering. Dat is zonde, want regenwater is relatief schoon en hoeft niet gezuiverd te worden. Bovendien kan de rioolwaterzuivering en ons rioolstelsel bij hevige regenval de grote hoeveelheid water niet verwerken. Met als gevolg dat het vuile water ongezuiverd in de Dommel of op straat belandt of dat het gemengde water op straat blijft staan.

      Om het riool te ontlasten kunt u het regenwater dat op uw terrein valt op een andere manier benutten of laten infiltreren in de bodem. Dat is goed voor de riolering, maar ook voor de natuur!

      Afkoppelen van de riolering

      Het aanpassen van de regenwaterafvoer, zodat deze niet of slechts heel beperkt op de riolering loost, noemen we ook wel afkoppelen. Een makkelijke manier om af te koppelen is om uw regenpijp door te zagen. Maar, daarmee bent u er nog niet. Het regenwater moet vervolgens opgevangen worden zodat het voor iets anders benut kan worden of langzaam in de grond kan weg trekken. Alleen zo wordt de riolering ook daadwerkelijk ontlast. Het opvangen van het afgekoppelde regenwater kan op verschillende manieren, bijvoorbeeld door:

      • Een infiltratievoorziening
        Dit is een voorziening waarin u regenwater tijdelijk kunt vasthouden, voordat het langzaam in de grond wegzakt. U kunt hierbij denken aan een lager gelegen oppervlakte in de tuin, een greppel of Infiltratiekratten. Let hierbij op dat de ondergrond goed infiltreert en zorg altijd voor een overloopmogelijkheid die niet voor overlast zorgt.
      • De aanleg van een groen dak
        Buiten dat een groen helpt bij de vergroening van onze gemeente houd deze ook vaak water vast, zeker als het gaat om een plat dak. Overleg altijd even met de leverancier of kan worden aangetoond het dak voldoet aan de bergingsnorm die voor de subsidie is gesteld en lever deze aan bij de aanvraag.
      • Een regenwatervijver
        Zorg ook hier dat bij een regenbui voldoende water opgevangen kan worden, voordat de vijver overloopt naar een sloot of in het uiterste geval naar de riolering.
      • Het plaatsen van een regenton
        Let wel, een regenton heeft niet voldoende capaciteit om al het regenwater op te vangen. Het plaatsen van enkel een regenton als waterbergingsvoorziening, is onvoldoende voor subsidie. Zorg daarom altijd voor een aanvullende voorziening en overstort mogelijkheid, zoals een lager gelegen oppervlakte in de tuin, infiltratiekrat of grindkoffer.
    • Aan welke voorwaarden moet ik voldoen?

      We beoordelen uw aanvraag aan de hand van de verordening. Deze is te vinden in de subsidieregeling. Hieronder leest u de voorwaarden op een rijtje.

      • De werkzaamheden hebben plaatsgevonden vanaf 1 januari 2020. Aan werkzaamheden vóór deze periode wordt geen subsidie verstrekt.
      • U bent eigenaar van de oppervlakte waar u subsidie voor aanvraagt.
      • De oppervlakte betreft een bestaand terrein/dak (minimaal 5 jaar oud) en is in de huidige situatie aangesloten op de riolering.
      • U heeft niet eerder subsidie ontvangen voor de werkzaamheden waar u de aanvraag voor doet.
      • Zorg dat u foto’s heeft van de uitgevoerde werkzaamheden. Een foto van de waterbergingsvoorziening (minimaal 20L berging per m2 die wordt aangesloten) tijdens aanleg. Hierop moet duidelijk te zien zijn waar en hoe het water erin komt en ook waarin het overloopt.
      • U houdt het resultaat van de werkzaamheden minimaal 10 jaar in stand. Als u de situatie binnen deze periode terugdraait kunnen wij u vragen om de subsidie terug te betalen of om de situatie te herstellen.
      • De genomen maatregel mag niet zorgen voor (water)overlast bij anderen.
      • U verleent toegang tot controle van de werkzaamheden.
      • U voldoet aan de waterbergingsnorm. Dit is 20L/m2 voor afkoppelen van de riolering. Het plaatsen van enkel een regenton bij afkoppeling van de riolering is dus niet voldoende. Zorg ervoor dat u de waterbergingsnorm kunt aantonen. Bijvoorbeeld op de factuur van uw leverancier.
      • De oppervlakte waar u subsidie voor aanvraagt voldoet aan de minimale oppervlakte eis van 20m2 (lengte x breedte van dak of terrein). Voldoet het aantal m2 van de oppervlakte niet aan de vereisten? Vraag dan eens rond bij uw buren of u samen een aanvraag kunt doen.
    • Aanvragen

      Hoeveel subsidie kan ik ontvangen?

      Afkoppelen van de riolering

      U kunt 7 euro per afgekoppelde m2 (staat ook in webformulier) ontvangen, met een maximum van €7.000,- per subsidieaanvraag. In totaal is er €45.000,- subsidie beschikbaar voor 2021. Deze subsidie is mede tot stand gekomen door een bijdrage van €10.000,- vanuit Waterschap De Dommel.

      Hoe vraag ik subsidie aan?

      Om het aanvragen van de subsidie zo gemakkelijk mogelijk te maken zijn er digitale aanvraagformulieren gemaakt.

      Vraagt u subsidie aan die lager is dan €5.000,-?

      Vul dan het aanvraagformulier in

      Is uw subsidieaanvraag hoger dan €5.000,-?

      Vul dan het voorschotformulier in

      Heeft u al een voorschot ontvangen?

      Vul dan het formulier voor de eindafrekening in

    • Veelgestelde vragen en tips

      Veelgestelde vragen

      Ik ben huurder, kan ik ook subsidie aanvragen?

      Nee, alleen de woningeigenaar kan subsidie aanvragen. Dit omdat in een huurcontract vaak staat dat u de woning, zodra u verhuist, in oorspronkelijke staat moet achterlaten. Dit betekent dat u de maatregelen weer moet terugdraaien. Wilt u toch aan de slag? Vraag dan medewerking van de woningeigenaar.

      Hoe kan ik de oppervlakte in m2 bepalen van het gedeelte wat ik wil afkoppelen?

      Als u het niet makkelijk kunt opmeten buiten kunt u ook google maps gebruiken om de oppervlakte te bepalen. In dit filmpje vind u een link naar uitleg over hoe dit werkt. Let wel op dat u alleen het oppervlakte selecteert wat daadwerkelijk wordt afgekoppeld. Als u bijvoorbeeld alleen de regenpijp(en) aan de achterzijde van de woning afkoppelt betekent dit dat u maar de helft van het dak daadwerkelijk mag meetellen. Let op: Het dakoppervlakte moet worden gemeten vanuit het bovenaanzicht.

      Moet ik de subsidieaanvraag indienen nadat de werkzaamheden zijn uitgevoerd?

      Ja. Als het subsidiebedrag lager is dan 5000 euro? Vraag uw subsidie aan nadat de werkzaamheden zijn uitgevoerd. Twijfelt u of u voldoet aan de voorwaarden? Neem dan contact op door te mailen naar Daan van Grieken. Is het subsidiebedrag hoger dan 5000 euro? Vraag dan een voorschot aan.

      Mijn buren zijn mede-eigenaar van het (dak)oppervlak dat ik wil afkoppelen van de riolering. Kan ik dan subsidie aanvragen?

      Ja, dat kan. Zorg er dan voor dat u toestemming heeft van de mede-eigenaar. Dat kan door het onderstaande ‘volmachtformulier’ te laten tekenen. Voeg het getekende volmachtformulier daarna toe aan de subsidieaanvraag. Dit doet u door bij de eerste vraag aan te geven dat uw subsidie aanvraagt voor ‘een groep eigenaren’. Hier kunt u het bestand uploaden.

      Kan ik bezwaar maken bij een afwijzing?

      Als we uw verzoek om subsidie afwijzen, kunt u daartegen bezwaar maken. Meer informatie hierover vindt u op de webpagina bezwaar maken.

      Mijn vraag staat er niet tussen. Kan ik contact opnemen?

      Ja dat kan, mail of bel naar Daan van Grieken via Daan.van.grieken@valkenswaard.nl of (040) 208 3795.

      Volmachtformulier subsidieaanvraag

      Tips

      Laat u adviseren door experts

      Heeft u geen ervaring met het uitvoeren van de werkzaamheden? Laat u dan altijd adviseren door experts. De gemeente is in geen enkel geval verantwoordelijk voor het functioneren van de voorziening. 

      Samen subsidie aanvragen

      Wilt u meedoen, maar voldoet het aantal m2 van de oppervlakte niet aan de vereisten? Vraag eens rond bij uw buren of hier meer animo voor is. Het is namelijk ook mogelijk om als collectief subsidie aan te vragen. Dit bespaart vaak ook kosten, want over het algemeen geldt: hoe groter het oppervlak hoe voordeliger de prijs per m2.

      Offertes vergelijken

      Vergelijk het aanbod van verschillende leveranciers door meerdere offertes op te vragen.

      Maak de waterbergingsnorm kenbaar bij uw leverancier of hovenier

      Bij de subsidieaanvraag voor het afkoppelen van de riolering moet u voldoen aan de minimale waterbergingsnorm, dit is 20L/m2. Uw leverancier of hovenier kan u hierover adviseren. 

    • Praktische tips bij de maatregelen

      Wilt u zelf aan de slag met het afkoppelen? Via onderstaande links krijgt u praktische tips bij de verschillende maatregelen. Deze praktische informatie is afkomstig van de gemeente Eindhoven, let daarom wel op dat de informatie over de subsidie op deze pagina’s niet in Valkenswaard van toepassing is. Daarvoor geldt de informatie in bovenstaand uitklapmenu.

  • Mantelzorgwoning
    • Een mantelzorgwoning is een zelfstandige woning op uw eigen terrein en is bedoeld voor de persoon die u verzorgt. U kunt ook zelf in de mantelzorgwoning wonen. Degene die u verzorgt woont dan in het bijbehorende huis.

      • U kunt een mantelzorgwoning in uw tuin laten plaatsen.
      • Ook kunt u een aanbouw aan uw huis laten bouwen.
      • Een derde mogelijkheid is om een garage of ander bestaand bouwwerk om te bouwen tot mantelzorgwoning.
    • U hebt geen vergunning nodig om op uw perceel een ruimte in een bestaand gebouw te gebruiken voor mantelzorgwoning. Wel zijn er een aantal regels. U moet bijvoorbeeld voldoen aan het Bouwbesluit. Hierin staan regels op het gebied van veiligheid, gezondheid, bruikbaarheid en milieu.

      Overige regels

      • In de mantelzorgwoning mogen maximaal 2 personen wonen, van wie minstens 1 persoon mantelzorg ontvangt of verleent.
      • Bij twijfels over de mantelzorgrelatie kan de gemeente vragen om een verklaring van een huisarts, wijkverpleegkundige of andere deskundige persoon of instantie.
      • Bij nieuwbouw moet u zich houden aan de algemene regels voor bijbehorende bouwwerken. Dit zijn regels in het bestemmingplan en/of regels voor vergunningvrije bouwwerken. Deze regels gaan onder andere over de omvang en de plaats van het bouwwerk.
      • Bij een bijbehorend bouwwerk mag u alleen begane grond van de mantelzorgwoning gebruiken als leefruimte.
      • Bouwt u een bestaand bouwwerk bij het huis om tot mantelzorgwoning? Dan hoeft de omvang niet te voldoen aan de regels voor vergunningvrij bouwen.
      • Als de mantelzorg eindigt, mag u het bouwwerk niet langer gebruiken als woning. U hoeft het bouwwerk niet af te breken, maar u moet de keuken en badkamer wel verwijderen.
      • Check online op www.omgevingsloket.nl of uw bouwplannen vergunningvrij zijn. Moet u toch een vergunning aanvragen, dan kan dat ook via dit loket.
  • Milieustraat
    • Binnen de gemeente bevindt zich een milieustraat voor (grof) vuil (ook wel afvalinzamelstation genoemd). Hier kunt u uw afvalstoffen aanbieden. De milieustraat is vooral bedoeld voor afvalstoffen die u niet mee kunt geven met het huishoudelijk afval.

    • Adres

      De Vest 15, 5555 XL Valkenswaard

      Openingstijden 

      Maandag t/m vrijdag 13.00-17.00 uur
      Zaterdag 10.00-16.00 uur
      Zondag gesloten

      Voor meer actuele informatie kijkt u op de website van Cure.

    • Om gebruik te maken van de milieustraat neemt u de milieustraatpas en uw pinpas mee. (U kunt alleen met pin betalen.)

    • Raadpleeg voor de verschillende tarieven Cure, telefoonnummer 14040 of kijk op de website van Cure.

      U kunt bij de milieustraat alleen betalen met de pinpas.

  • Omgevingsvergunning kappen bomen
    • Omgevingsvergunning algemeen

      Met een omgevingsvergunning kunt u voor verschillende activiteiten één vergunning aanvragen, krijgt u één besluit en is er één rechtsgang voor bezwaar en beroep. De activiteiten die u met één omgevingsvergunning kunt aanvragen zijn onder meer:

      • (ver)bouwen van een bouwwerk
      • aanleggen van een werk
      • afwijken van het bestemmingsplan
      • brandveilig gebruik van een bouwwerk
      • oprichten van een bedrijf/inrichting
      • wijzigen of slopen van een monument
      • kappen van een boom
      • aanleggen van een uitrit
      • aanbrengen van reclame op een bouwwerk.

      Zo kunt u voor het bouwen van een garage op de situatie waar een boom staat één omgevingsvergunning aanvragen voor het bouwen van de garage, het kappen van de boom en het aanleggen van een uitrit. 

      Procedure vergunning aanvragen

    • Heb ik een omgevingsvergunning nodig?

      Voordat u een aanvraag omgevingsvergunning indient kunt u checken of u voor het kappen van een boom wel een vergunning nodig heeft. Alleen de eigenaar van de boom kan een omgevingsvergunning aanvragen (of moet daar toestemming voor geven).

      Altijd vergunningsplichtig

      • Bomen in rijbeplan­tingen die in de groenstru­ctuur­visie zijn aangemerk­t als "ontwikke­len bomenstru­ctuur".
      • Houtopsta­nden waar de Wet natuurbescherming van kracht is.
      • Kap van bomen waar op grond van het bestemmin­gsplan een aanlegver­gunni­ngste­lsel geldt.

      Atijd vergunningsvrij

      • Bomen met een stamomtre­­k kleiner dan 1,00 meter op 1,30 meter hoogte die niet onder bovenstaande criteria vallen.

      Aanvullende regel

      Wet natuurbescherming

      Ook als u voor uw kapwerkzaamheden geen vergunning nodig hebt, moet u zich o.a. in verband met broedvogels en vleermuizen, houden aan de Wet natuurbescherming.

      Overleg altijd eerst met omwonenden of zij bezwaar hebben tegen het kappen van de boom.

    • Aanvragen, indienen en toetsing van een vergunning

      Hoe vraag ik een vergunning aan?

      Via de site van de gemeente Valkenswaard kunt u een aanvraag omgevingsvergunning voor het kappen van een  boom indienen. U kunt meerdere bomen aanvragen in één aanvraag. 

      Wat moet ik indienen?

      Een tekening met daarop:

      1. de soort van elke boom;
      2. de locatie van elke boom op het voor-, zij- dan wel achtererf;
      3. de omtrek in centimeters, gemeten op 1,30 vanaf het maaiveld;
      4. de mogelijkheid tot herbeplanten, alsmede het eventuele voornemen om op een daarbij te vermelden locatie tot herbeplanten van een daarbij te vermeleden het aantal en soorten. 

      Waaraan wordt het kappen van een boom getoetst?

      Een te kappen boom wordt getoetst aan de weigeringsgronden zoals die opgenomen in artikel 4:11 van de Algemene Plaatselijke Verordeningen (APV). Dit zijn de volgende weigeringsgronden:

      • de natuur- en milieuwaarde van de houtopstand;
      • de landschappelijke waarde van de houtopstand;
      • de waarde van de houtopstand voor stads- en dorpsschoon;
      • de beeldbepalende waarde van de houtopstand;
      • de cultuurhistorische waarde van de houtopstand;
      • de waarde voor de recreatie en de leefbaarheid van de houtopstand. 

      Op deze weigeringsgronden objectief te beoordelen zijn in bijlage 3 van de toelichting op het Groenstructuurplan Valkenswaard hiervoor criteria opgenomen. In paragraaf 3.1 van de toelichting wordt de beoordeling op de weigeringsgronden verder toegelicht. 

    • Beslissing op mijn aanvraag

      Voor een aanvraag omgevingsvergunning voor het kappen van een boom is de reguliere procedure van toepassing.

      Reguliere procedure binnen 8 weken

      Meestal krijg u binnen 8 weken een beslissing op uw aanvraag. Soms hebben we meer tijd nodig. In dat geval verlengen we de beslistermijn 1 keer met 6 weken. Hebben we na 14 weken nog geen beslissing genomen? Dan krijgt u de vergunning automatisch. We noemen dat een vergunning van rechtswege. 

      Indien de aanvraag niet compleet is, dan vragen we aan u aanvullende gegevens in te dienen. De beslistermijn wordt dan opgeschort met de periode die ligt tussen het verzoek om aanvulling en het ontvangen van de gevraagde gegevens. 

      Hoe ontvang ik een beslissing om mijn aanvraag?

      U ontvangt de beslissing digitaal.

    • Voor het in behandeling nemen van een aanvraag bent u leges verschuldigd, ongeacht wat de beslissing op uw aanvraag wordt. 

      In 2021 kost een omgevingsvergunning met de activiteit het kappen van een boom €42,50.